Een goede bereikbaarheid zorgt ervoor dat bewoners gemakkelijk mee kunnen doen. Op welke manier zijn bedrijven en winkels bijvoorbeeld te bereiken? Alleen met de auto, of ook met de fiets en met de bus? Een goede bereikbaarheid zorgt ervoor dat mensen makkelijk onderdeel kunnen zijn van de samenleving. Door te kunnen werken, winkelen en ontmoeten.
Wat is infrastructuur en mobiliteit?
Met mobiliteit worden de mogelijkheden aangegeven, die bewoners hebben om zich te verplaatsen en deel te nemen aan activiteiten. Bewoners kunnen zich lopend verplaatsen, maar ook gebruik maken van vervoersmiddelen als de fiets, auto, bus en trein. Een goede mobiliteit of bereikbaarheid zorgt ervoor dat bewoners gemakkelijk mee kunnen doen aan activiteiten. Met activiteiten denken we aan onder meer recreëren, werken, winkelen en ontmoeten. Infrastructuur omvat het geheel aan (spoor)wegen, fietspaden, verkeerslichten en andere fysieke elementen die het mogelijk maken om ons te verplaatsen.
Waar staan we nu?
Inwoners van de gemeente Scherpenzeel verplaatsen zich voor school, werk, boodschappen, winkelen en nog veel meer. We zien dat inwoners zich vooral voor werk en voor gebruik van voorzieningen die zich niet in onze gemeente bevinden verplaatsen naar plaatsen buiten onze gemeente.
Gemeente Scherpenzeel wordt ontsloten door twee provinciale wegen; de N 224 en de N 802. De N 224 is de belangrijke weg richting Renswoude-Veenendaal en Woudenberg-Leusden-Amersfoort, en indirect met de A12 en de A28. De N802 verbindt Scherpenzeel met Barneveld, de A30 en verder richting de A1. Momenteel is de doorstroming op vrijwel alle tijdstippen goed. De N 224 takt op de A12 aan bij Maarsbergen en bij Veenendaal. In Maarsbergen zorgt de complexe verkeerssituatie met een spoorwegovergang en daarachter direct de oprit van de A12 voor veel vertraging. De Provincie Utrecht is samen met de gemeente Utrechtse Heuvelrug en Prorail bezig met een plan om deze spoorwegovergang op te heffen.
Scherpenzeel heeft een regionale busverbinding met Amersfoort en Veenendaal de Klomp (treinstation). Dit station heeft een intercityverbinding naar Utrecht en Arnhem. Naar Barneveld rijdt een buurtbus. Deze rijdt door de Glind en de woonwijken van Barneveld naar station Barneveld Centrum (Valleilijn). Vanaf 2021 rijdt er ook een lijnbus naar Barneveld. Deze rijdt 1x per uur naast de buurtbus. Dit is vooralsnog voor 2 jaar, daarna gaat de concessie over naar een ander concessiegebied.
De bereikbaarheid per fiets en per voet is goed in onze gemeente. Hier wordt ook zeer veel gebruik van gemaakt. Zowel in Scherpenzeel als naar de plaatsen eromheen. De actieradius is door de elektrische fiets flink toegenomen. In het centrum zijn vrijwel overal stoepen aanwezig en oversteekplaatsen gerealiseerd. Aandachtspunt is de wisselende kwaliteit en de toegang voor mindervaliden. Bij de herinrichting van het centrum wordt dit opgepakt.
In 2019 heeft een uitgebreid parkeeronderzoek plaatsgevonden van de gehele kern Scherpenzeel. Dit onderzoek is vergeleken met het complete onderzoek uit 2012. Daarnaast is er in 2016 een parkeeronderzoek gehouden in het centrum. Deze onderzoeken zijn inmiddels achterhaald door de tijd en de recente ontwikkelingen (herstel economie, ontwikkelingen supermarkten). Voldoende parkeerplaatsen zijn cruciaal voor de ondernemers in ons centrum. Alvorens we het centrum aanpakken, zal een recent onderzoek naar parkeerplaatsen plaatsvinden. Tot die tijd worden het aantal parkeerplaatsen niet verminderd. In het centrum en bij de bushaltes zijn voldoende fietsstal mogelijkheden. De kwaliteit en uitstraling is echter wisselend. Bij de herinrichting van het centrum wordt dit opgepakt. In de woonwijken is de parkeerdruk tussen 2012 en 2019 gestegen. In kleine delen van woonwijken (o.a. gedeelte boven de Voorposten) zorgt dit op sommige plekken tijdens piekuren tot een tekort aan parkeerruimte.
De verkeersveiligheid is goed in Scherpenzeel, er zijn relatief weinig ongevallen met letsel en Scherpenzeel scoort hierin aanzienlijk beter dan gemiddeld. In het buitengebied zijn relatief veel eenzijdige ongevallen waarbij vaak alcohol, drugs, zeer hoge rijsnelheid (of een combinatie hiervan) in het spel is. Samen met de politie besteden we hier aandacht aan. De politie handhaaft regelmatig en hier komen vrij veel overtredingen uit.
Wat komt er op ons af?
Op het gebied van infrastructuur en mobiliteit zien we een aantal belangrijke landelijke ontwikkelingen. We zien steeds meer gebruik van de (elektrische) fiets. Er is een grotere diversiteit aan voertuigen. Elektrisch rijden groeit ook. We zien dat technologische en logistieke ontwikkelingen razendsnel gaan. En daarnaast zien we een trend voor het inrichten van een beweegvriendelijke infrastructuur om Gezondheid te stimuleren. Ook de vergrijzing van de samenleving heeft invloed op infrastructuur en mobiliteit, door het streven om mogelijk te maken dat ouderen langer thuis kunnen blijven wonen.
Er komen verschillende ruimtelijke ontwikkelingen op ons af, zoals woningbouw en uitbreiding van bedrijventerreinen in Woudenberg en Scherpenzeel. Daardoor zal de N 224 aan de grenzen van zijn capaciteit komen. Met name op de stukken van de N 224 door Woudenberg-Oost en Renswoude zal vertraging ontstaan door de vele in- en uitritten en zijwegen. Ook wordt het voor auto’s en langzaam verkeer lastiger oversteken. Hierdoor zal de zogenaamde barrièrewerking toenemen. Op de N 802 zijn vooralsnog geen grote bereikbaarheidsproblemen te verwachten. In de kern Scherpenzeel is alleen de centrale as (Stationsweg-Dorpsstraat-Oosteinde) een drukke route. Deze zit aan de grenzen van zijn capaciteit maar kan het toekomstige verkeer als gevolg van de ruimtelijke ontwikkelingen in Scherpenzeel nog verwerken. Door de randweg N 224 is er nauwelijks tot geen doorgaand verkeer op deze route.
Hoe zien we de toekomst van de infrastructuur en mobiliteit?
Wij willen dat mobiliteit geen obstakel vormt voor onze bewoners om deel te nemen aan de samenleving. Ook mag het geen obstakel vormen voor economische ontwikkeling van Scherpenzeel. We zetten daarbij in op de fiets en het behouden en versterken van openbaar vervoer verbindingen. We maken ons sterk voor een goede bereikbaarheid via de N 224.
De gemeente doet mee in de Regio Foodvalley om alternatieven voor de auto te stimuleren, daarbij zetten we voornamelijk in op de fiets. We willen de fietsstructuren en –netwerken behouden en verder uitbouwen. Ook kijken we naar mogelijkheden voor snelfietsroutes. Fietsgebruik stimuleren we door extra stallingen te realiseren. In overleg met de horeca en winkels kijken we naar extra laadpunten voor elektrische fietsen. Door een fiscale regeling en extra stalmogelijkheden met laadplaatsen willen we het gebruik van de fiets verder versterken. Ook draagt de gemeente hier zelf aan bij in de vorm van dienstfietsen.
De komende jaren wordt de bestaande infrastructuur in Scherpenzeel en de regio verder verbeterd om de doorstroming en de veiligheid te verbeteren. In de samenwerking in Regio Foodvalley werken we eraan om de problemen rondom bereikbaarheid in de gehele regio op de agenda te krijgen bij de wegbeheerders. We doen dit door deel te nemen in de planvorming en een deel van de kosten te betalen. Het gaat om de volgende projecten: knooppunt A1/A30, knooppunt Hoevelaken, Rijnbrug Rhenen en de Valleilijn (spoorlijn Amersfoort-Barneveld-Ede).
We willen de bereikbaarheid van onze kern met het openbaar vervoer verbeteren. In de toekomst is het belangrijk dat we voldoende OV-verbindingen (bus) behouden, zeker met Amersfoort-Utrecht en Veenendaal-Arnhem.
Relatie met: Wonen, Werk en ondernemen, Energietransitie, Gezondheid, Milieu, Openbare orde en veiligheid, Groene en gezonde toekomst, Vitale en leefbare gemeente, Vitale en leefbare gemeente